Un arhitect care atunci când privește o bucată de lemn vede defectele și calitățile sale și reușește să realizeze un obiect de mobilier autentic.
Bună ziua! În ce împrejurări v-ați descoperit pasiunea pentru arhitectură?
Pasiunea de a face lucruri am avut-o din copilărie. Pentru arhitectură s-a cristalizat în timpul facultăţii.
De unde v-a venit ideea deschiderii unui atelier?
Nu a fost o decizie plănuită, ci mai degrabă o idee ce a prins rădăcini treptat. Totul a început ca urmare a amenajării apartamentului propriu, unde a fost necesar să realizez câteva piese de mobilier și am descoperit că la vremea respectivă nu prea aveam unde să le realizez. Atelierele existente erau setate pe realizarea de mobilier tip, din pal, iar piesele din lemn masiv, atipice, nu prea aveau cum sa le facă acele ateliere. Așa că am hotărât să le realizez în regie proprie și am început să mă documentez și să achiziționez tot felul de unelte. Proces ce nu s-a încheiat nici azi…
La ce vă gândiți atunci când proiectați un obiect de mobilier? Care sunt etapele din procesul creativ?
Aici sunt două situații:
1. Mobilierul este realizat pe comandă și atunci sunt destul de multe indicații pentru stabilirea formei finale
2. Piesa de mobilier este o creație nouă. În cazul acesta, încep cu multe schițe, proces de altfel neîntrerupt la mine. Apoi o dată definitivată ideea, încep să o modelez în 3D şi dacă e în regulă, încep să fac proiectul detaliat.
În prezent, profesați în domeniul arhitecturii (proiectării efective de construcții) sau doar în domeniul amenajării de interior?
Am de lucru atât pe arhitectură, cât şi pe interior şi pe design de produs.
Luați o bucată de lemn în mână și vedeți un potențial în ea? Ori de unde vă inspirați?
Câteodată da. Am avut astfel de momente şi au rezultat lucruri interesante. Dar de cele mai multe ori, încep cu o serie de schiţe în care rafinez treptat o idee. Inspiraţia nu vine din ceva anume, e mai degrabă o stare în care mă găsesc şi care generează lucruri, idei, concepte interesante.
V-ați gândit să faceți reintrepretari ale altor stiluri, culturi aplicate pe mobilier? (de exemplu, art deco, neoromânesc, baroc, roccoco)
Nu. Stilurile care s-au perindat de-a lungul timpului şi-au consumat deja aportul cultural ce îl pot aduce. Tentativele de a relua de obicei eşuează in kitch. Prefer să încerc ceva nou; măcar orice eşec e al meu.
De unde vă procurați materialele?
De obicei din depozite de cherestea. Eu folosesc cu precădere stejarul şi frasinul, dar mai iau din când în când şi nuc.
În funcție de ce criterii alegi lemnul? De ce ați ales lemn și nu alt material?
Eu de obicei folosesc lemn mai lat, pentru că e important să se păstreze cât mai mult din caracterul lemnului. Cu cât este mai lat, cu atât se citeşte mai bine desenul lemnului, cu toate defectele şi povestea lui. Dar cu toate astea, cu cât este mai lat, cu atât sunt mai mari şansele să fie mai strâmb. Nu folosesc doar lemn în arhitectură sau interioare, nu folosesc nici măcar la piese de mobilier. Prefer lucrul cu lemnul datorită calităţilor sale intrinseci: căldură, unicitate, frumuseţea desenului său, şi datorită chiar defectelor sale. Şi nu în ultimul rând, datorită uşurinţei în prelucrare. Deşi este nevoie de multă pricepere pentru asta şi uneltele potrivite.
Remarcăm faptul că lemnul are un stil autentic și natural. Cum ați reușit să găsiți calitate în defecte și nu ați ales un lemn șlefuit și finisat?
Cred că este o reacţie la prezenţa în jur a atâtor lucruri false şi realizate „perfect”, care nu au decât o suprafaţă ce imită altceva. Lucruri care nu sunt făcute să dureze şi să capete caracter în timp.
Cât de mult timp petreceți în atelier? Și cât timp lucrați la un obiect?
Depinde, pentru că este în funcţie de lucrare. Dar de obicei destul de mult.
Cu ce vă diferențiați față de alți producători?
Cred că e un avantaj să am împreună atât partea de design, cât şi de execuţie. În felul acesta pot ieşi lucruri mai interesante, cu detalii specifice.
Pe viitor, doriți să vă extindeți atelierul?
Da, o extindere va fi un lucru firesc.
Ce simțiți în momentul în care finalizați un proiect și vedeți imaginea per ansamblu materializată?
De obicei momentul de satisfacţie apare la aplicarea finisajului. Atunci iese la iveală imaginea finală şi frumuseţea piesei.
Facebook / Website / Artminds Hall Of Fame / SilvaArtis / Instagram
©Foto Roald Aron, fotografie obiecte & Veronica Gegea, prelucrare imagini.