Ciprian STRUGARIU | Fotograf | E important să știi istoria artei, tot ce înseamnă pictură, sculptură și despre orice alte elemente vizuale. Pentru că toate se regăsesc în fotografie

„I wish my eyes could take photos.” Acest citat mi-a tot revenit în minte pe parcursul interviului cu Ciprian Strugariu. O personalitate curioasă, inovatoare, care vede prin obiectivul aparatului de fotografiat „frânturile de realitate pe care lumea poate nu le vede.” El susține că munca pe cont propriu, cultura vizuală dobândită și networking-ul (relațiile interumane) sunt elemente care definesc un artist profesionist.

Bună Ciprian! Pentru început, spune-ne câteva cuvinte despre omul din spatele obiectivului aparatului de fotografiat.

Nu e mult de spus ceea ce nu e surprins deja de universul vizual pe care îl creez prin munca mea. Pasiunile mele se reflectă în imaginile pe care le surprind zi de zi.

Ești un fotograf de succes și renumit în lumea fotografiei. Ai urmat o școală anume pentru a deprinde arta fotografică?

Nu am studii de profil. Am preferat să fiu autodidact mai degreabă, decât să abordez o altă formă de inițiere, cum ar fi să devin asistentul cuiva sau să îmi fac pregătirea în mediul universitar. Am încercat să-mi dezvolt o cultură vizuală care să-mi ofere reperele de care am nevoie și pornind de la formarea acestei culturi, am muncit și am progresat pe cont propriu. Ca studii, am terminat ASE, iar apoi am încercat să abordez un Master într-un domeniu de care eram pasionat. Așa că am intrat la Master la UNARTE, la specializarea foto-video, dar nu l-am dus la bun sfârșit. Am ales un traseu care am simțit că mi se potrivește mai bine.

Ce abilități trebuie să aibă un fotograf profesionist?

În era digitală, obținerea unei imagini bune din punct de vedere tehnic, nu mai este, în niciun caz, aceeași provocare de acum 10-15 ani. Acum latura tehnică și măiestria necesară și-au pierdut mult relevanța. Cred că cel mai important element rămâne totuși cultura, fie ea vizuală sau în general, și ochiul de artist (nu numai de fotograf) care se formează în relație cu întreaga cultură avută. Odată ce ai viziunea a ceea ce vrei să obții, tehnologia te ajută să o materializezi. În alte domenii artistice, o cultură vizuală nu e mai importată ca talentul de a transforma, să zicem, un bloc nefinisat de piatră într-o sculptură. Și fotografia necesita același nivel de pregătire tehnică, dar momentan cultura preia cea mai mare importanță.

Care fotograf te-a influențat cel mai mult de-a lungul timpului? Care sunt sursele tale de inspirație?

Mă identific foarte mult cu viziunea lui Helmut Newton. Imaginile lui te lovesc visceral, sunt șocante vizual. De asemenea, sunt un mare fan al felului în care el reprezintă feminitatea și senzualitatea în imaginile lui. Îmi mai place foarte mult felul în care David LaChapelle construiește fiecare dintre imaginile lui, cu o poveste care se identifică din scenografia și punerea în scenă extrem de laborioasă. Cred că atunci când ești un consumator de vizual, descoperi lucruri interesante în orice, de la felul în care lumina cade pe o stradă pustie și până la detalii de natură. Eu văd inspirație peste tot și găsesc lucruri care rezonează cu mine în situații, oameni și obiecte pe care alții le văd ca fiind banale sau poate le trec cu vederea. Fotografia înseamnă printre altele o editare a realității. Ai un dreptunghi care e rama ta, bucățica de realitate pe care o izolezi și pe care vrei să o arăți. Eu văd des lumea prin dreptunghiul ăsta și atunci găsesc detaliile și frânturile de realitate pe care lumea poate nu le vede.

Privind gadget-urile, instrumentele pe care le foloseşti, este vreunul pe care ai fi vrut să nu-l achiziţionezi? De ce?

Nu am vreunul pe care să-l regret. Îmi cântăresc destul de mult opțiunile și în general aleg să achiziționez unelte în funcție de o necesitate pe care o am, când îmi doresc să îndeplinesc un task anume. Astfel încât, toate echipamentele din arsenalul meu au avut și au o utilitate clară materializată într-un anumit proiect.

Cum te educi pentru a face fotografii mai bune?

La fel cum ar trebui să se educe orice artist vizual. În primul rând mi se pare că suntem înconjurați de o avalanșă de conținut de o calitate slabă și care va continua să fie din ce în ce mai nociv și de mai proastă calitate. Și atunci devine crucial să ții să te distranțezi și să îți găsești repere, mentori, referințe mai îndepărtate și mai bine sedimentare în istoria artei decât să te bazezi pe trendurile sau fluxul continuu de imagini cu care ești bombardat. E important să știi istoria artei, tot ce înseamnă pictură, sculptură și despre orice alte elemente vizuale. Pentru că toate se regăsesc în fotografie.

Preferi fotografiile realizate în studio sau în afara acestuia?

Mă plictisesc destul de repede de un loc și caut tot timpul să mă reinventez, astfel încât preferata este întotdeauna următoarea provocare, fie că e o locație, situație sau scenografie. Dacă rămân în studio, încerc tot timpul să creez decoruri, setup-uri noi și să nu mă repet. Iar o locație îmi va aduce întotdeauna doza de noutate de care am nevoie să mă simt inspirat și să creez ceva ce nu am mai făcut.

Care e acel singur lucru pe care ai fi vrut să-l ştii când ai început să faci fotografii profesionale?

Faptul că e mai important networkingul decât talentul.

Care au fost cele mai memorabile locații în care ai făcut fotografii? Ce anume le face sa fie memorabile?

Rezultatele le fac să fie memorabile. Cred că poți să te găsești într-o locație fantastică și să obții fotografii mediocre. La fel cum poți realiza o imagine fantastică într-o locație care nu pare să fie spectaculoasă. Am avut foarte multe locații care m-au inspirat, de la cimitirele din Londra, până la Veneția sau peisajele care păreau rupte dintr-o altă realitate, din Tenerife.

Dacă ar fi să nu mai practici meseria de fotograf, ce altceva ai face? Ești deschis la schimbări radicale de direcție?

Nu pot să spun că sunt prieten cu schimbarea. Am mai avut pasiuni pe care le-am abordat în viață, dar niciuna nu mi-a rămas atât de aproape ca fotografia. În momentul ăsta nu cred că ar fi altceva care să mă facă să mă simt împlinit așa cum o face domeniul în care activez.


Facebook / Website / Twitter / Artminds Hall of FameFlicker / TumbrlInstagram
 ©Foto Ciprian Strugariu

Niciun comentariu înca

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.

Inline
Inline