Dalma Lidia KOVÀCS | Dirijor | Deseori se întâmplă ca obstacolele să îmi întărească voința

Bună, Dalma! Mă bucur din suflet că ești alături de noi astăzi! Sunt tare nerăbdătoare să îți pun câteva intrebări așa că nu o mai lungesc și încep cu prima. Ești tânără și ai o carieră de succes, însă cum a început totul?

Am terminat liceul de muzică „Sigismund Toduță” din Cluj-Napoca în 2007, unde am studiat timp de 12 ani pian principal la clasa profesorului Papp Tiberiu. După liceu am dat întâi admitere la pian la Academia de muzică “Gheorghe Dima” din Cluj însă după primul an de studii am decis să dau admitere și la dirijat . Am terminat studiile de licență la clasa maestrului Petre Sbârcea iar cele de masterat la clasa maeștrilor Ciprian Para și Victor Dumănescu . În prezent sunt doctorand al AMGD în anul 3 și îmi desfășor cercetarea sub îndrumarea doamnei Prof. Univ. Dr. Nelida Nedelcuț în domeniul concertelor educative pentru copii.

Ce anume te-a atras cel mai mult la acest domeniu?

Opera. Am început să am contact mai intens cu acest gen în jurul vârstei de 14 ani, când tatăl meu mi-a cumpărat diverse cd-uri cu marile capodopere ale acestui gen iar profesorii din liceu au început să ne ducă la spectacolele celor două opere extraordinare din Cluj. Țin minte că ascultam „Nabucco” de Verdi pentru prima dată și îmi imaginam cum ar fi să dirijez muzica.

Pe tot parcursul evoluției tale cine te-a sprijinit cel mai mult?

Părinții. Tatăl meu a fost un pic mai prezent la concertele și recitalurile mele de pian, mama fiind deseori acasă cu surorile mele, însă cei doi au făcut toate sacrificiile necesare ca eu să pot studia pianul. În vara precedentă clasei a 12-a, viața mea s-a schimbat fiindcă mi-am pierdut tatăl din cauza unei boli nemiloase și a trebuit să învăț foarte repede cum să fiu “mare” mai ales că mama mea a rămas văduvă cu 4 copii, din care eu am fost cea mai în vârstă. După ce am decis să dau la dirijiat am întâlnit oameni sceptici care se îndoiau de alegerea mea însă am avut și mulți prieteni, colegi și profesori care m-au încurajat. Ca să spun tot adevărul, pe tot parcursul evoluției mele am simțit neîncetat sprijinul divin. Provin dintr-o familie credincioasă unde am învățat că nu sunt singură în greutăți așadar pot să spun că am sprijinul maxim pe care un om îl poate avea în lumea aceasta.

Ai o listă lungă de realizări. Ce anume te ambiționează?

Îmi este foarte greu să descriu ce anume exact mă ambiționează. Pot să spun că este un motoraș în mine pe care nu-l pot opri și uneori îmi pare că nu eu am ales domeniul muzicii și meseria mea ci ele m-au ales pe mine. În general dacă visez la un anumit proiect fac tot posibilul pentru a obține rezultatul final. Deseori se întâmplă ca obstacolele să îmi întărească voința.

Cum a luat naștere „Agile Classical Orchestra”?

În anul trei de dirijat am început să realizez că am nevoie de contact direct cu o orchestră, că exercițiile tehnice și studiul partiturii trebuiau completate cu practică. Am fost mulți dirijori în promoția mea așadar la cursurile de practica artistică timpul petrecut în fața orchestrei a trebuit împărțit frățește. Am vrut să practic dirijatul mai mult și am vrut să fac ceva în privința asta. Așa a luat naștere orchestra „Agile”.

Care sunt cele mai importante proiecte pe care le-ai avut (sau le ai)?

Am să încep cu seria concertelor „Simfonia Filmelor” din cadrul „TIMAF” (Transylvanian Music and Art Festival) interpretate de „Agile Classical Orchestra”. Acest concert simfonic cu muzică de film a avut 4 ediții începând din anul 2013 și a fost conceput și organizat în așa fel încât în fiecare an s-a bucurat de aprecierea unui public numeros.
Un alt proiect foarte important în viața mea este programul educativ „Do Re Mi START”! al Academiei de muzică “Gheorghe Dima” în cadrul căruia activez ca diriijor moderator din 2011. Deși programul a început la Cluj am avut cerințe pentru concerte educative din mai multe părți ale țării. Lumea copiilor a fost mereu o lume în care am pătruns cu ușurință și sunt convinsă că aceste concerte se vor răspândi foarte repede peste tot în țară și că instituțiile muzicale vor avea și ele programe dedicate copiilor, asemenea celor din America.
Din anul 2016 am onoarea să fiu dirijorul și mentorul corului copiilor maghiari din Cluj susținut de Opera Maghiară de Stat. Corul acesta are 70 de membrii și continuă să crească. Într-un singur an corul a avut numeroase reprezentații din care 2 au fost în operele „Carmen” și „Boema”, cel puțin 3 au fost participări la diverse festivaluri și unul a fost un program de sine stătător prezentat la Opera maghiară din Cluj cu ocazia Crăciunului.
În încheiere am să vorbesc un pic și despre promovarea muzicii contemporane și muzicii moderne. Sunt adepta primelor-audiții fie că este vorba despre muzica modernă compusă de colegii mei compozitori sau alte genuri muzicale. Pe lângă lucrările unor compozitori precum Cornel Țăranu și Dan Variu pe care le-am dirijat în prim-audiție locală am avut ocazia să dirijez în prim-audiție absolută Concertino-ul pentru flaut și vioară al lui Alexandru Murariu și opera contemporană The piano teacher compusă de Tudor Feraru. În afară de muzica contemporană am avut ocazia să am contact și cu genul musicalului și sunt primul dirijor și organizator care a prezentat în prim-audiție națională la Cluj musicalul celebru „Les miserables”.

Vorbește-mi despre participarea ta la Electric Castle. Cum a început totul?

Participarea mea la Electric Castel se datorează faptului că am fost invitată să dirijez orchestra „Notes and Ties” la festivalul din 2015. Am urmărit și respectat această orchestră de mult timp așadar a fost o onoare colaborarea, mai ales că aceasta s-a întâmplat la „Electric Castle”. A fost o experiență interesantă să învăț și interpretez aranjamentele orchestrale ingenioase ale unor piese ce provin din genuri total diferite de muzica cultă. Am dirijat muzică de film dar și piesele lui Michael Jackson și The Prodigy.

Știu că educația reprezintă un subiect destul de sensibil pentru tine, mai ales pentru că activezi în cadrul Facultății de Muzică din Cluj. Ce ai dori să vezi schimbat (sau poate să schimbi chiar tu) în sistemul de învățământ cultural din facultățile din România?

Poate că peste 10 ani voi putea răspunde la această întrebare cu înțelepciune. Cred că deocamdată trebuie să lucrez la mine ca apoi să lucrez în jurul meu. Am desigur o mulțime de idei și planuri, dar le voi pune în aplicare când și dacă voi ajunge la conducerea unei instituții muzicale. ☺

În final, te rog să le adresezi câteva cuvinte tuturor celor care ne urmăresc.

Mulțumesc pentru răbdare și interes tuturor celor care au ajuns până în acest punct al interviului.

..
„Agile Classical Orchestra”
Facebook
Foto Filarmonica Pitesti & Electric Castle Festival

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.